Fiat Ducato a jeho možnosti
Cena přestavby je vždy kalkulována dle konkrétních potřeb.
Fiat Ducato se řadí mezi lehké užitkové automobily do 3,5t a do 4,0t. Je k dispozici prakticky ve všech možných provedeních a jeho možnosti jsou opravdu velké.
Na začátku nákupu každého vozidla je důležité si uvědomit k jakému účelu bude vozidlo sloužit a co od něj budeme očekávat. Tyto informace jsou důležité při výběru "základu" automobilu, na kterém budeme "stavět". Pokud například potřebujeme vozidlo pro přepravu osob je dobré jako základ zakoupit skříňové vozidlo s určitou výbavou. Určitě by nebylo ekonomické zakoupit podvozek a vozidlo celé stavět. Z tohoto důvodu se musíme na celou problematiku podívat komplexně a zodpovědět si základní otázky:
1/ Takovým prvním bodem pro nás bude určení vozidla - k jakému účelu bude sloužit
2/ Druhým bodem je počet osob, které budeme vozit a jejich zázemí
3/ Na jakou vzdálenost budeme průměrně vozidlo používat
4/ Jak velký potřebujeme zavazadlový či nákladní prostor
5/ Jaký typ nákladu budeme vozit a jakým způsobem jej budeme nakládat
6/ Jakou váhu a velikost bude mít náklad
7/ Cena nákladu a požadavky na jeho zabezpečení
8/ V neposlední řadě požadavky na podmínky přepravy nákladu
9/ Průjezdnost vozidla
Odpovědi na tyto otázky jsou velmi důležité při výběru přestavby, protože upravit již přestavěné vozidlo sice možné je, ale z ekonomického hlediska se to obvykle vůbec nevyplatí. Navíc každá přestavba je spjatá s legislativou a homologací, aby bylo vůbec možné vozidlo provozovat na pozemních komunikacích. Máme tedy odpovědi na naše základní otázky:
1/ Určení vozidla:
- budeme přepravovat pouze osoby na určitou vzdálenost => vznikají nám tedy požadavky na jejich počet, pohodlí a bezpečnost
- budeme přepravovat náklad => vznikají nám požadavky na nákladní prostor a manipulaci s nákladem (zejména nakládání, vykládání a kotvení)
- budeme přepravovat osoby a náklad => musíme tedy zvolit kompromis mezi pohodlím a velikostí nákladního prostoru
2/ Počet osob:
- s vozidlem bude jezdit pouze řidič a spolujezdec => máme požadavky na pohodlí a zázemí při cestách, kde je nutný nocleh
- vozidlo bude vozit osoby => musíme zajistit pohodlí, zejména tepelnou pohodu a určitý komfort při cestování
3/ Vzdálenost:
- užívání vozidla v objektu továrny/průmyslového komplexu => zde nám postačí prakticky základní vozidlo pouze s ohledem na povahu přepravy (lidé/náklad)
- použití vozidla na střední vzdálenosti například v rámci ČR => vznikají nám nároky na pohodlí, ale ne vždy je nutné řešit zázemí posádky
- vozidla určená pro transitní dopravu například v rámci Evropy => u takových vozidel musíme s ohledem na ekonomiku provozu řešit vozidlo jako komplexní celek a dbát splnění všech podmínek na něj kladených. Důležité je zázemí posádky, protože bude nutné vozidlo použít i jako "útočiště" při přestávkách na cestách. Přichází ke slovu spací nástavby, nezávislá topení, kanystry na vodu a další vybavení jako je navigace a klimatizace.
4/ Zavazadlový prostor - tento bod přímo souvisí s bodem 5:
- náklad je snadno naložitelný a budeme jej přepravovat na spíše krátké vzdálenosti => zajímají nás tedy požadavky na tvar nákladového prostoru, podmínky přepravy (teplota, hygiena, zabezpečení nákladu) a v neposlední řadě váha nákladu - ke slovu přicházení furgony s upraveným vnitřkem nákladového prostoru (podlaha, izolace, chlazení, mrazení, hygiena při přepravě potravin)
- náklad je těžko naložitelný a budeme jej přepravovat na spíše krátké vzdálenosti => je pro nás důležitý zejména přístup do nákladového prostoru a možnosti nakládání - můžeme využít valníky bez, nebo se zaplachtováním (s možností shrnutí plachty) případně furgony s bočními dveřmi na obou stranách a s možností otevření zadních dveří až o 270° což může být výhodné zejména při nedostatku místa u nákladních ramp
- budeme potřebovat specifický nákladový prostor s mimořádnými požadavky na jeho využití => pojízdné dílny, přepravy speciální techniky apod. - nabízí se využití podovzku s kabinou a stavba zadní části vozidla z panelů na požadovaný tvar a rozměr
- pro kompetní nabídku - k dispozici jsou hydraulická ramena, sklopné valníky, celní plachty, pojízdné dílny apod.
6/ Váha nákladu:
- ožehavé téma zejména při dopravních kontrolách
- využitelnost vozidel do 3,5t na přepravu nákladu je vždy otázkou právě na hmotnost nákladu, nicméně v běžné praxi se setkáváme s požadavky na vozidla do 3,5t a jejich přestavbu až k 32m3 což vzhledem k váze vozidla již dle TP nabízí pouze kolem 800kg nosnosti... a v případě plně naložených vozidel dochází k efektu sednutí zadní nápravy na dorazy a vozidla trpí nedostatkem výkonu zejména v kopcích => takto naložené vozidlo láká k dopravní kontrole zejména zvážení => abychom tyto nedostatky eliminovali nabízíme montáž vzduchových měchů, které lze za jízdy dofouknout (v kabině řidiče je umístěné ovládání kompresoru a budík ukazující tlak v měchách). Aby bylo vozidlo vyřešeno komplexně máme v nabídce motor o obsahu 3,0L s výkonem 180 koní, který ve spolupráci s 6-ti rychlostní převodovkou disponuje vždy dostatečnou tažnou silou.
7/ Hodnota nákladu:
- v dnešní době jsou stále častější krádeže produktu z nákladního prostoru vozidel => jako řešení se nabízí celokovové karoserie - tzv.furgony, které lze uzamknout a tím pachatelům znepříjemnit jejich činnost. Ducato disponuje dvojím centrálním zamykáním, které umožňuje zvlášť odemknout/zamknout kabinu řidiče a nákladní prostor - tímto má řidič trvalou kontrolu obou prostorů. Díky tomuto řešení jsme eliminovali rizika vykrádání vozidel na křižovatkách v kolonách, na parkovištích, nebo při nakládce/vykládce u ramp.
- jako další řešení velmi často využívané zejména při provedení valníků ve verzi "celní plachta" jsou PIR čidla, která jsou umístěná v zavazadlovém prostoru a jakékoli vniknutí okamžitě signalizují řidiči. Toto řešení lze spojit s kamerovým systémem, auto alarmem, GPS systémem a připojit jej na pager komunikující s mobilním telefonem
8/ Podmínky
- toto téma je aktuální v případě transportu potravin => zboží, které podléhá zkáze vlivem času, teploty a je kladen důraz na hygienu. Pro tyto případy nabízíme vestavbu obvykle do verze furgon, která odpovídá hygienickým požadavkům. Pro udržení správné teploty (rozdělujeme chlazení a mrazení) nabízíme vestavby chladících a mrazících jednotek. Vestavba je obvykle dvojího druhu - stavba na střeše vozidla a stavba zapuštěná do střechy vozidla.
9/ Průjezdnost
- obecně platí, že naložená vozidla mají horší průjezdnost na namrzlých a zasněžených vozovkách => abychom tuto situaci mohli úspěšně řešit nabízíme systémy, které zvyšují průjezdnost vozidel: ASR, TRACTION+, pohon 4x4 i u užitkových vozidel jako je Fiat Ducato